Modne diety odchudzające

Każdy z nas choć raz w życiu stosował dietę odchudzającą. Stają się coraz bardziej modne, ze względu na stale powiększającą się liczbę osób otyłych. Otyłość jest niebezpieczna, bowiem niesie ze sobą szereg chorób i schorzeń (choroby układu krążenia, choroby stawów, cukrzyca). Stosowanie diety jest nie tylko sposobem na uzyskanie zdrowia, dla wielu osób decyzja o rozpoczęciu odchudzania, jest pierwszym krokiem w walce z kompleksami.

Dla sporej części społeczeństwa termin “dieta” brzmi groźnie. Kojarzy się z ciągłymi wyrzeczeniami, głodem, niesmacznym oraz monotonnym jedzeniem. Do tej pory nie opracowano skutecznej metody odchudzania, która w krótkim czasie, pozwoliłaby na szybką utratę zbędnych kilogramów. Ten fakt doprowadził, do powstania diet odchudzających gwarantujących szybkie zmniejszenie masy ciała. Takie diety niestety bywają szkodliwe dla zdrowia – nie są zgodne z zasadami racjonalnego żywienia.

Jedną z takich diet, swego czasu bardzo modną, jest dieta Dukana. Jest to dieta wysokobiałkowa, oparta na mięsie oraz niewielkim udziale produktów roślinnych. Osoby, które ją stosowały, traciły kilogramy w zawrotnym tempie (nawet 1 kg dziennie). Jednak w 2010 roku w wywiadzie dla jednego z magazynów, Jean-Michel Cohen jako pierwszy zaczął mówić o szkodliwości diety. Twierdził, iż stosowanie się do zaleceń Dukana powoduje wzrost cholesterolu, przyspiesza rozwój miażdżycy, a u kobiet zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia raka piersi. Udowodnił również (na 5 tys przebadanych osób), iż 80% osób stosujących dietę powróciło do swej pierwotnej wagi.

Dieta Mosleya polega na ograniczeniu spożycia kalorii przez dwa niestępujące po sobie dni (do 500 – 600 kcal), a w pozostałe dni można jeść tak, jak dotychczas. Dieta wydaje się prosta do zastosowania, jednak okresy głodówki mogą bardzo osłabiać organizm, powodując zawroty głowy, senności, a nawet omdlenia. Istnieje również ryzyko, że w okresach “normalnego jedzenia” będzie dochodzić do przejadania się, co niestety nie przyniesie rezultatów. Ponadto stosowanie naprzemiennej głodówki wraz z objadaniem się, przyczynia się do rozregulowania metabolizmu i obciążenia układu pokarmowego (zamiast spalać tłuszcz, organizm traci jedynie wodę).

Dieta dr Atkinsa jest dieta niskowęglowodanową. Utrata masy ciała wynika z ograniczenia przyjmowanych węglowodanów (nie więcej niż 20 g dziennie). Dieta oparta jest na mięsie, jajach, pełnotłustych produktach mlecznych, rybach. W trakcie jej stosowania zabronione jest spożywanie produktów zbożowych, owoców oraz warzyw zawierających skrobię. Dieta obfituje w tłuszcze nasycone, które negatywnie wpływają na serce i układ krążenia. Duża podaż białka z diety prowadzi do obciążenia nerek. Wyeliminowanie spożycia węglowodanów, prowadzi do niedoborów witamin.

Niestety nie istnieje idealna dieta cud, która pomoże szybko i bez wyrzeczeń pozbyć się zbędnych kilogramów. Diety, stosowane na własną rękę, bez konsultacji z lekarzem czy dietetykiem, mogą doprowadzić do poważnych powikłań zdrowotnych. Dieta odchudzająca powinna być stworzona indywidualnie dla pacjenta, poprzedzona dokładnym wywiadem, badaniami, dostosowana do jego stanu zdrowia oraz stylu życia. Warto zapamiętać, że “dieta” wiążę się nie tylko z chwilową zmianą nawyków żywieniowych, ale to przede wszystkim zmiana stylu życia już na zawsze.

Agnieszka Świrta, dietetyk